REMENICE

Remenica je točak na osovini ili vratilu koji je dizajniran da podrži kretanje i promenu smera napetog remena, ili prenos snage između vratila i remena. Sistem remena i remenice čine dve ili više remenica koje su povezane remenom. Ovo omogućava prenos mehaničke snage, obrtnog momenta i brzine preko osovina. Ako su remenice različitih prečnika, ostvaruje se mehanička prednost. Mogu biti izrađene od livenog gvožđa ili aluminijuma.

Remenice mogu biti:

  1. Remenice sa pljosnatim kaišem, koji omogućuje prenos snage između vratila sa većim osnim rastojanjem, između ukrštenih i mimoilaznih vratila, rad sa većim obimnim brzinama i istovremeni pogon većeg broja vratila. Prenos snage – posredstvom sile trenja.
  2. Remenice sa trapeznim kaišem – koji se nazivaju i remeni prenosnici. Prenose snagu između vratila sa manjim osnim rastojanjem, dozvoljavaju veći prenosni odnos i predviđeni su za prenos srednjih snaga. Prenos snage – posredstvom sile trenja.
  3. Zupčaste remenice spadaju u sinhrone prenosnike, odnosno obezbeđuju konstantni prenosni odnos.

Sve remenice su proizvedene u skladu sa ISO 9982.

Dva ležaja jedan u drugome poput karike

LEŽAJEVI I SEMERINZI

Ležajevi su mašinski elementi čiji je zadatak da omogući relativno kretanje obrtnih delova uz istovremeno prenošenje opterećenja između njih i obezbeđenje tačnosti njihovog položaja.

Ležajevi omogućavaju uređajima da se kotrljaju , što smanjuje trenje između površine ležaja i površine koja se okreće.Značajno je lakše kretanje,kako na rotacionom tako i na linearnom nivou, kada je trenje smanjeno-to povećava brzinu i efikasnost.

Ležajevi koriste jednostavnu stukturu: kuglu sa unutrašnim i spoljnim glatkim metalnim površinaa koje pomažu u kotrljanju.Sama kugla nosi težinu tereta-sila težine tereta je ono što pokreće rotaciju ležaja.Nisu svi tereti na isti način sila na ležaj.Postoje dva različita tipa opterećenja: radijalni i potisni.

Vrste ležajeva:

  • Kuglični ležajevi, su izuzetno česti jer mogu da rade i radijalno i potisno opterećenje, ali mogu da podnesu malu količinu težine.Nalaze se u širokoj lepezi proizvoda, kao što su valjkasti noževi i čvrsti diskovi ali su skloni deformisanju ako su preopterećeni.
  • Valjkasti ležajevi, su dizajnirani da nose teška opterećenjam, primarni valjak je cilindar, što znači da se opterećenje raspoređuje po većoj površini što omogućava da ležaj podnese veće količine težine.Ova struktura znači da ležaj može da podnese primarno radijalna opterećenja, ali nije pogodan za potisna opterećenja.
  • Konusni ležajevi su dizajnirani za rukovanje velikim radijalnim i potisnim opterećenjima, zbog njihovog raznovrsnog opterećenja nalaze se u glavčinama automobila zbog ekstremne količine radijalnog i potisnog opterećenja.
  • Specijalni ležajevi, postoje nekoliko vrsta ovakvih ležajeva i proizvode se za specifične primene kao što su magnetni ležajevi i ogromni valjkasti ležajevi.magnetni ležajevi se nalaze u uređajima velike brzine jer nema pokretnih delova, ova stabilnost omogućava da podrži uređaje koji se brzo okreću.Veliki valjkasti ležajevi se koriste za kretanje izuzetno velikih i teških predmeta kao što su zgrade i velike strukturne komponente.

Semerinzi je prstenasti zaptivač koji se koristi kao jedan od načina zaptivanja obrtnih delova, sprečava prodor tečnosti kroz otvor kroz koji prolazi vratilo-osovina. Semering je prsten od elastičnog materijala, na unutrašnjoj strani semeringa koja je najbliža vratilu nalazi se opruga koja vrši pritisak na vratilo i time sprečava prodor tečnosti bez obzira na to što se osovina okreće.